گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

سفر به عمان

عمان کشوری در سواحل خلیج فارس و در جنوب کشورمان ایران است. این کشور که پر از جاذبه های طبیعی و تاریخی است، رشد گردشگری بسیار خوبی دارد تا جایی که جزو یکی از مقصدهای محبوب شناخته می شود. مسافران زیادی از ایران به این کشور می روند و از جذابیت های متنوع آن لذت می برند. پایتخت عمان مسقط است که پر از مکان های دیدنی مناسب برای همه سلیقه ها می باشد. 


موقعیت جغرافیایی
کشور عمان کشور پادشاهی بزرگی است که در بسیاری از نقاط آن رشته کوه های بزرگ و کوه های متعددی دیده می شود که همراه با دشت ها و جلگه ها مناطق دیدنی بسیار خوبی را به ارمغان آورده است. بلندترین رشته کوه عمان حجر نام دارد که در بین تپه ماهورهای بزرگی واقع شده است. راهنمای سفر به عمان نشان می دهد که این کشور دارای سواحل خوبی نیز می باشد. عمان در غرب با امارات و عربستان، از جنوب با یمن، از شمال به ایران (تنگه هرمز) همسایه است و از شرق به دریای عمان می رسد.
مختصری از تاریخ
قدیمی ترین بقایای انسانی به جا مانده در عمان به عصر سنگی بر می گردد. کتیبه های سومری به کشوری به نام ماگان اشاره دارد. عمان زمانی تحت سلطه پادشاهی هخامنشی، پارتی (اشکانی) و ساسانی بوده است. در دوران حکمرانی «آلجلندی» اسلام وارد عمان شده‌است. عمان اسلام را پذیرفت و مردم عمان به این دین روی آوردند.
اطلاعات کلی
اختلاف ساعت با تهران: نیم ساعت از تهران جلوتر است
زبان: عربی
واحد پول: ریال عمان
برق: برق شهری عمان ۲۴۰ ولت و ۵۰ هرتز است.
شماره اضطراری: ۹۹۹۹
فرودگاه: فرودگاه بین المللی مسقط، اصلی ترین فرودگاه عمان است.
آب و هوا
آب و هوای عمان بیابانی گرمسیری است و می توان گفت که شبیه به شهرهایی مانند دبی و لاپاز (مکزیک) می باشد. تابستان بسیار گرم و مرطوب است و دمای هوا در طول روز به ۳۸ درجه سانتی گراد می رسد. بهار و پاییز نیز تقریبا گرم هستند که در شب دما حدود ۲۱ درجه سانتی گراد است.
بهترین زمان سفر
همانطور که حدس می زنید راهنمای سفر به عمان نشان می دهد که بهترین زمان بازدید این کشور فصل زمستان است. در ای فصل روزها حدود ۲۴ درجه و شب ها تقریبا ۱۶ درجه سانتی گراد دارند. همچنین رطوبت هوا در این فصل از دیگر زمان ها کم تر و در نتیجه هوای مطبوع تری در انتظار شماست. البته در این فصل نرخ تور و هتل ها به خاطر گردشگران بیشتر می شود.
هزینه های سفر به صورت کلی
عمان به خاطر اینکه یکی از گران ترین نرخ ارز در جهان را دارد، مقصد رو به گرانی محسوب می شود و البته با توجه به فصل سفر قیمت‌ها افزایش و یا کاهش خواهند یافت.
هزینه اقامت
راهنمای سفر به عمان نشان می دهد که هزینه اقامت بسته به نوع هتل متغیر است. هتل های سه ستاره از حدود شبی ۲۱۰ هزار تومان شروع می شوند. هتل های ۵ ستاره نیز از شبی حدود ۷۰۰ هزار تومان شروع شده و افزایش می یابند.
هزینه خورد و خوراک
میانگین هزینه غذا در رستوران ارزان: ۱۸ هزار تومان
میانگین هزینه غذا در رستوران متوسط رو به بالا: ۵۰ هزار تومان
میانگین هزینه غذا در فست فودهای زنجیره‌ای: ۲۳ هزار تومان
یک بطری آب ۰٫۳۳ لیتری: ۹۰۰ تومان
شکم گردی در مقصد
عمان یکی از مقاصد خوب برای شکم گردی است. غذاهای متنوعی در این کشور یافت می شوند که می توان از بین آن ها کباب های مخصوص را نام برد. غذاهای عمانی معمولا کمتر تند هستند و در مقادیر زیاد سرو می شوند. یکی از خوبی های عمان این است که به خاطر نزدیک بودن به دریا، غذاهای دریایی بسیار خوب از جمله کوسه که بسیار خوشمزه است را می توانید در این کشور پیدا کنید. شیرینی های عمانی نیز بسیار معروف هستند و حلوای عمانی جزو شیرینی های خوب آن به حساب می آید. راهنمای سفر به عمان به شما نشان می دهد که خرماهای عمان بین بهترین خرماهای جهان به حساب می آیند.
حمل و نقل بین شهرها
هواپیما: عمان ایر معمولا برای دو فرودگاه کشور (مسقط و صلاله) پروازهایی دارد. اما به دیگر شهرها که فرودگاهی ندارند را باید با روش دیگری دسترسی پیدا کنید.
اتوبوس: بهترین راه برای تردد بین شهرهای بزرگ در عمان را می توان استفاده از اتوبوس دانست. اتوبوس ها معمولا راحت و به صرفه هستند، اگرچه سرعت خیلی زیادی برای رسیدن به شهرها ندارند.
تاکسی: معمولا تاکسی های بین شهری هزینه های زیادی برایتان دارند.
حمل و نقل عمومی در مسقط:
تاکسی: تاکسی هایی به رنگ سفید و نارنجی برای حمل و نقل در مسقط موجود هستند. معمولا تاکسی ها از تاکسیمتر استفاده نمی کنند و قیمت مذاکره ایست. مورد دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که اگر قیمت پایینی به شما پیشنهاد شد معمولا در طول راه مسافر دیگری نیز سوار می کند و مانند کشور خودمان اگر می خواهید آن تاکسی را دربست کنید باید هزینه چهار نفر را بپردازید.
مینی بوس: مینی بوس هایی نیز در مسقط برای حمل و نقل موجود هستند که به رنگ سفید و نارنجی دیده می شوند. به این مینی بوس ها “baisa” می گویند.
برخی از شهرهای مهم گردشگری
شهرهای مهمی که می توان در راهنمای سفر به عمان ذکر کرد مسقط، صلاله، نیزوا، خصب و … هستند.
برخی از جاذبه های مهم گردشگری
شهر مسقط: پایتخت عمان جذابیت های خاص خود را نظیر مرکز تولید گاز و نفت عمان دارد که بازدید از آن بسیار پیشنهاد می شود.
قلعه رفصه: در شهرستان صور واقع است و یکی از مهم ترین قلعه های عمان به حساب می آید.
غار مجلس الجن: این غار که در فلات سلما واقع شده که اکنون بهعنوان دومین غار عمیق جهان شناخته می شود.
قلعه نخل: در شهرستان نخل و در منطقه باطنه واقع شده است.
جاذبه های گردشگری عمان بسیار زیاد هستند و بازدید از آن‌ها بسته به نوع سفرتان و اینکه از چه شهرهایی تمایل به بازدید دارید، بستگی دارند. پس در این راهنمای سفر به عمان به همین چند مورد کوچک بسنده می کنیم.
برخی از سواحل تفریحی
ساحل القرم، مسقط یکی از ساحل های خوب کشور عمان می باشد.
شهر صلاله نیز دارای سواحل خوبی است.
ساحل الجصه
ساحل استان مسندم
بایدها و نبایدها
– حتما از غذاهای محلی این کشور که گاهی ترکیبی از غذای عربی و هندی هستند امتحان کنید.
– عمانی ها مردم مهمان نوازی هستند پس اگر یک ماشین کرایه کردید و بعد از یک روز او شما را به صرف شام دعوت کرد، بهتر است آن را بپذیرید.
– پوشش شما خوب است که خیلی متفاوت با لباس های مردم آن جا نباشد.
– راهنمای سفر به عمان همچنین توصیه می کند که اگر در ماه مبارک رمضان به این کشور سفر کردید در طول روز در مکان های عمومی از خوردن و نوشیدن چیزی پرهیز کنید.

کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم

کتابِ کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم، اثر خانم اسلاونکا دراکولیچ، روزنامه نگار و از گزارشگران و مفسران فرهنگی کرواسی است. این کتاب دیدگاه او را به عنوان یک زن و کسی که در جامعه‌ی کمونیستی یوگسلاوی می‌زیسته از دوران کمونیسم و فروپاشی آن در کشورهای اروپای شرقی بیان می‌کند که از این جهت تجربه ای نزدیک و منحصر بفرد را به خواننده منتقل می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این کتاب بخشی از مقدمه این کتاب در صفحات 24 و 25 را در زیر آورده‌ایم: " اگر در اروپای شرقی بزرگ شده باشید، در همان اوایل جوانی یاد می‌گیرید که سیاست مفهومی انتزاعی نیست، بلکه نیرویی عظیم است که بر زندگی روزمره‌ی مردم تاثیری تعیین کننده می‌گذارد. این تاثیر قدرت سیاسی بر مسائل پیش پا افتاده‌ی زندگی روزمره، این زاویه دید، این نگاه از پایین بود که بیش از هر چیز برایم جالب بود؛ و جز زنان که دستشان از قدرت سیاسی از همه کوتاه تر بود، چه کسانی را می‌توانستم در آن پایین پیدا کنم.... زندگی زنان به هیچ وجه زندگی هیجان انگیزی نیست و در واقع خیلی هم معمولی و ملال آور است؛ اما می‌تواند به همان اندازه‌ی تحلیل های پایان ناپذیر تئوریک سیاسی وضعیت سیاسیِ یک مملکت را توضیح دهد. در آشپزخانه‌ی این زنان نشستم و به داستان زندگی شان گوش دادم ... و آنها از زندگی‌شان، از بچه‌هاشان و از مردان‌شان برایم حرف زدند. احساس می‌کردم طرح کلی زندگی‌هایمان تقریبا عین هم است. همه‌ی ما اجبارا زیر فشار یک سیستم کمونیستی زندگی کرده بودیم که همه‌ی آدم‌ها را به یکسان خرد می‌کرد. ما زن‌ها چشم انداز مشترکی هم در زندگی داشتیم که با چشم انداز مردها متفاوت بود ما از پایین به مسائل نگاه می‌کردیم و چشم اندازمان ساده و پیش پا افتاده بود، اما امر سیاسی یعنی امر پیش پا افتاده "

اولین آثار باستانی از موسیقی

طی سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۶ میلادی در دزفول و در اطراف تپه چغامیش، ارزنده ترین و مهم ترین آثار خنیاگری در سراسر موسیقی جهان یافت شده است. این آثار که به شکل و شمایل مهرنگارهای ۳۴۰۰ ساله هستند، نگاره‌هایی از بزم و مراسم رامشگران هستند. در این مهرنگارها، خنیانگرانی نشان داده می‌شوند که هر کدام از آن‌ها مشغول نواختن یک ساز هستند. این طور به نظر می‌رسد که آنان نخستین ارکستر جهان بوده اند. می‌بینیم که در این گروه رامشگران، نوازنده‌ای چنگ و دیگری شیپور و آن دیگر تنبک می‌نوازد. در این میان چهارمین رامشگر، خواننده‌ای است که آواز می‌خواند. در این بزم کهن، آزاده‌ای را می‌بینیم که بر فرشی نشسته و از او پذیرایی می‌شود. ما همانند این خنیاگران را در ایلام و در سده ۲۷ پیش از میلاد و از زمان پادشاهی پوزوز این شوشیناک در شوش می‌شناسیم. از همین گاه، مُهر و نشانه‌هایی در دست است که نشان دهنده این است که، خنیاگران بسیاری در ایران می‌زیستند. در این هنگام، نواختن چنگ بسیار گسترش داشته‌است و این ساز از ساخته‌های ایرانیان است. ما، نگاره‌ای را در دست داریم و می‌دانیم که در پادشاهی «شوکال ماه هو» و از سده ۱۷ پیش از میلاد در ایران، تار نواخته می‌شد.

مجلس رقص و بزم

در بخش‌های دیگری از ایران و از سال ۵۵۹ پیش از میلاد، سفالهایی در تپه سیلک کاشان و مرودشت پیدا شده که سیمایی از پایکوبی و دست افشانی بر آن‌ها نگارگری شده‌است. حروف‌نویسی خالص کلمات ایرانی اصطلاح خنیای باستانی ایرانی است که ترجمه آن عبارت از موسیقی ایران باستان یا به عبارت دیگر موسیقی سنتی ایران میباشد. امروزه این اصطلاح ایرانی به خوبی قابل درک است در مقایسه با اصطلاح پر مصرف موسیقی اصیل که معنای آن نیز همان است، به ندرت استفاده می‌شد. با استفاده از شواهد، مانند تندیس کشف شده در ساسا، سوابق موسیقی به خوبی به دوران امپراتوری ایلامی ۶۴۴–۲۵۰۰ قبل از میلاد برمی گردد. اطلاعات کمی در خصوص موسیقی این دوره در دسترس است. تنها ابزار باقی‌مانده موسیقی مانند گیتارها، عودها و فلوت‌هایی که ابداع و نواخته شده، می‌باشند. گفته می‌شود ابزار موسیقی باربت ریشه در این دوران یعنی حدود سال ۸۰۰ قبل از میلاد داشته‌ است. 

موسیقی در دوران هخامنشیان 

نقل از هردوت، که در دوران امپراتوری هخامنشی که به امپراطوری پارسی نیز معروف است، موسیقی نقش مهمی بخصوص در دربارها داشته‌است. او می‌گوید که برای مراسم مذهبی پرستش خداوند، وجود موسیقی بسیار ضروری بوده‌است. پس از ابلاغ دین پیامبر زرتشت، میترا، شخصی که به عنوان داواً یک خدای دروغین یا شیطان و همچنین بتان دیگر بیشتر و بیشتر مقبول واقع شدند.

اصطلاح خنیای باستانی ایرانی یک اصطلاح مربوط به عصر پس از هخامنشیان است. فارسی زبان مورد استفاده در دربارها به همراه زبان پهلوی، زبان رسمی دوران امپراطوری ساسانی ۶۴۲–۲۲۴ میلادی بوده و در برگیرنده اکثریت همان کلمات و همان گرامر زبان پهلوی بوده‌است؛ بنابراین کلمه مورد استفاده برای موسیقی در دوران ساسانی و در دوران ناب فارسی معاصر در واقع کلمه خنیا می‌باشد.

اصالت موسیقی ایرانی

 اصلیت مدل موسیقی ایرانی هنوز نامشخص است، اما تحقیقات باعث آشکار شدن جوانب جدیدی از آن شده‌است. یکی از موسیقی دانان دربار امپراتوری ساسانی باربد بود، که وی اولین سیستم موزیکال خاورمیانه که با نام سلطنتی خسروانی شناخته می‌شود را ابداع نموده و آن را به شاه خسرو خسروان تقدیم کرد. همچنین بسیاری از نام‌های فعلی مدهای موسیقی، در موسیقی سنتی ایران نیز وجود داشته‌اند،دستگاه‌ها از زمان‌های باستان زبان به زبان به امروز رسیده‌اند، اگرچه بسیاری از مدها و ملودی‌ها به دلیل تهاجم اعراب که موسیقی را به عنوان مسئله‌ای غیراخلاقی می‌دانستند، از بین رفته‌اند. موسیقی سنتی ایرانی نوعی بدیهه گویی بوده است و اساس آن یک سری از مدل‌ها قیاسی است که باید حفظ شوند. یک نمایش مرسوم این موسیقی، از پیش‌درآمد، مقدمه اولیه، درآمد مقدمه، تصنیف، چهار مضراب و تعداد انتخابی گوشه حرکات تشکیل می‌شود. به صورت غیر مرسوم، این قسمت‌ها را می‌توان تغییر داده یا حذف نمود. با نزدیک شدن به پایان دوره صفویه، نواختن گوشه‌های پیچیده ۱۰، ۱۴ و ۱۶ ضرب متوقف گردیدند.

اثری از کمال الملک

قطعات امروزه در حالت ۶ یا حداکثر ۷ ضرب نواخته می‌شوند که مایه تاسف است. بسیاری از ملودی‌ها و مدهای این موسیقی در مقام‌ها ترکی و موسیقی عربی می‌شوند. تفصیل اینکه اعراب پس از تهاجم به امپراطوری ایران، سرزمین‌های تسخیر کرده را با نام جهان اسلام معرفی نمودند. گر چه اکثر حاکمان عرب فعالیت‌های مرتبط با موسیقی را ممنوع اعلام میکردند، دیگران به موسیقی‌دانان ایران دستور دادند که قطعاتی را به صورت کتاب تصنیف کنند که به عربی آن را کتاب موسیقی کبیر به معنای کتاب فراگیر موسیقی می‌خواندند. موسیقی سنتی در طول تاریخ؛ بیشتر با صوت در ارتباط بوده‌است؛ و حتی سرایندگان نقشی اساسی را در خلق و اجرای آن داشته‌اند، او تصمیم می‌گیرد چه حالتی جهت ابراز مناسب بوده و اینکه چه دستگاهی مرتبط به آن است. در خیلی از موارد، سراینده مسئولیت انتخاب شعری که باید با آواز خوانده شود را نیز برعهده دارد. اجرا موسیقی به صورت سنتی، در حال نشسته و در محل‌های مزین شده به پشتی و گلیم نواخته می‌گردید. گاهی در این محلها شمع روشن می‌کردند. گروه نوازندگان و سراینده نوع دستگاه و اینکه کدام گوشه‌ها اجرا شوند را با توجه به شرایط زمانی و مکانی و… مشخص می‌نمودند.

اعضا چهاردهمین تور ملی خلیج پارس جاویدان

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.