گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

معاون سازمان جنگل ها به ادامه تخلیه زباله در جنگل های شمال هشدار داد

معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری نسبت به ادامه تخلیه زباله در برخی از مناطق جنگل های شمال کشور هشدار داد و از شهرداران خواست تا ظرف مدت سه ماه نسبت به ساماندهی وضعیت زباله و پیشگیری از تخلیه آن در جنگل های این مناطق برنامه ریزی کنند.

ه گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها  بهزاد انگورج تقوی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت : حدود 300 هکتار از گستره جنگل های شمال به محل تخلیه و دپوی زباله ها تبدیل شده و چنین وضعیتی متاسفانه بسیار نگران کننده است.

وی افزود : شیرابه ناشی از تخلیه زباله در جنگل های شمال منجر به خشکیدن انواع گونه های ارزشمند گیاهی شده و حتی روی منابع آب های زیرزمینی نیز اثرات سوء داشته است.

معاون امورجنگل سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری گفت : هم اینک به علت سوء مدیریت شهری این میزان گستره جنگل های شمال به شیوه کاملا ناموزونی به محل دفع زباله تبدیل شده است.

وی افزود : این در حالی است که مناطق شمالی کشور به دلیل برخورداری از جنگل های رویشی هیرکانی نباید به محل دفع زباله تبدیل شود.

او ادامه داد: تمامی عرصه های جنگلی شمال کشور که اکنون در اختیار شهرداری ها قرار دارد، موقتی است ولی قصورهای صورت گرفته سبب شده تا این عرصه ها به محلی برای انباشت انبوه زباله تبدیل شود.

معاون سازمان جنگل ها اظهار داشت: زباله تولیدی شهروندان و گردشگران شهرهای شمالی بدون استثناء در عرصه های جنگلی تخلیه می شود و ما با چنین وضعیتی مخالف هستیم.

انگورج تقوی با تاکید بر این نکته برای ساماندهی و جمع آوری زباله از جنگل ها از نهادهای مسئول درخواست همکاری کرد و گفت : سهم سرمایه گذاری در بخش زباله، مهار پساب و آب های نامتعارف در کشور بسیار کم بوده و لازم است دولت توجه ویژه ای در این زمینه داشته باشد.

وی افزود : با توجه به این که مدیریت پهنه سرزمینی تحت عنوان تعادل بخشی در سیاست های کلی مورد ملاحظه قرار گرفته و همچنین در سند ملی آمایش سرزمینی نیز مطالعه شده است، اگر بتوان تمرکز جمعیت در واحدهای سرزمینی را نیز به سمت تعادل بخشی سوق دهیم، توجه ویژه ای به انتخاب سکونتگاه ها داشته ایم.

انگورج گفت : اگر بتوان تمرکز جمعیت را در واحدهای سرزمینی بر هم بزنیم و به سوی تعادل بخشی برنامه ریزی کنیم، بخش عمده ای از مشکلات مربوط به زباله در جنگل ها هم حل می شود.

وی بر ضرورت تامل بیشتر در انتخاب سکونتگاه ها تاکید کرد و افزود : باید در مناطقی که ظرفیت های بیشتر و شرایط بهتری برای ایجاد فرصت های شغلی دارد سکونتگاه ایجاد شود، در حالی که تاکنون چنین تامل و توجه نشده است.

طبق آمار رسمی هم اکنون 42 واحد بزرگ دفع زباله به وسعت 300 هکتار درجنگل های شمال وجود دارد که روزانه به طور متوسط حدود دو هزار و 500 تن زباله در این مناطق تخلیه می شود.

در جنگل های 1.9 میلیون هکتاری شمال 211 گونه درختچه ای و 90 گونه درختی وجود دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد